Gjør som du vil med klubbene i The Sims 4 Gøy med gjengen
På gamescom kunngjorde vi utvidelsespakken The Sims 4 Gøy med gjengen* som kommer i november. Her får du den europeiskinspirerte byen Windenburg, kule gruppeaktiviteter, nye ferdigheter og muligheten til å melde simmene inn i klubber der de kan bryte spillereglene i spillet ettertrykkelig.
Simmene er autonome i The Sims 4, hvilket egentlig bare er en fjong omskrivning av at de gjør akkurat det de vil når du lar dem gjøre det. Først gjør de det de har fysisk behov for, som å sove og spise, og så gjør de det personlighetstrekkene deres forteller dem at de skal gjøre, som å være flørtete eller rampete. Med klubbene kan du lage nye regler som overstyrer logikken simmene normalt følger.
Gjenger og gøy
Når du lager en klubb i The Sims 4 Gøy med gjengen, kan du velge hvor klubben skal henge, hva slags klær de bruker når de møtes og hvem som kan bli medlemmer. Men klubbene er mye mer enn bare grupper med simmer. De er grupper som følger bestemte retningslinjer du har bestemt.
Skal treningsgjengen møtes på treningssenteret eller trene i en park i sentrum? Skal barnesimmer kunne melde seg inn i klubben? Skal BARE barn kunne melde seg inn? Hva med antrekk? Typisk arbeidsantrekk eller selskapsantrekk? Du kan få simmene i en bestemt klubb til å være slemme mot medlemmene i romantikklubben. Eller kanskje de skal prøve seg på å sjekke opp medlemmene i utskuddgjengen? Du bestemmer.
Og det er nå det begynner å bli interessant: Når simmene er sammen med de andre medlemmene i klubben sin (det vi pleier å kalle klubbsamlinger), kan det hende de oppfører seg stikk i strid med det de vanligvis ville gjort, hvis dette er det som forventes i klubben. Simmer som normalt er fredelig anlagt, kan starte slåsskamper hvis de er med i en slåssklubb, og sjenerte simmer kan ende opp med å kjøre tung sjekking hvis dette er det som forventes av flørteklubben.
Reglene overstyrer bare oppførsel når simmene er på klubbsamling. Da vi begynte med denne utvidelsespakken, tenkte vi at klubbreglene skulle gjelde hele tiden. Men vi innså fort at hvis de gjorde det, ville livene til simmene bli fullstendig overstyrt av klubbene, og simmenes personlighet ville aldri skinne gjennom. Det ble også problemer hvis simmene var medlem i flere klubber med regler som ikke var forenlige, noe som førte til at de endte opp i en konstant konflikttilstand. Hva om en sim for eksempel er med i en klubb som elsker å se på TV og en annen som hater det?
I tillegg til å bruke tid på å sørge for at reglene fungerte, brukte vi et tonn med markeringspenner til å tegne opp hvordan man kjapt skulle kunne avgjøre hvem i nærheten som var medlem av en klubb. Vi endte opp med noe ganske enkelt. Du kan holde musepekeren over simmene for å få opp navnet deres og hvilke klubber de er medlem av, og du kan også skanne et område for å se hvilke klubber som har samling og hvem som er lederen i de ulike klubbene.
Ta kontrollen
I samme slengen ville vi sørge for at klubbene var unike. Vi ville la spillerne gjøre hva som helst med klubbene, noe som faktisk førte til et mulig problem … hvordan skulle vi greie å vise alle valgmulighetene? Vi har flere hundre handlinger i spillet, og å bla gjennom alle ville vært for drøyt. Da vi fikk problemer som dette, måtte vi stole på instinktene våre som spillere og historiefortellere. Vi begynte med å lage mulige grupper, både normale og skikkelig rare, og vi innså fort at vi kunne gruppere mange av valgene i forskjellige kategorier og la simmene velge dynamisk innenfor disse kategoriene.
Istedenfor å si: “Denne klubben liker å kysse, flørte og bruke sjekketriks”, vil spillerne bare velge “Denne klubben liker å flørte”, som innbefatter alle disse alternativene. Men det er ingenting i veien for å være mer spesifikk, hvis du har lyst til det. Har du lyst til å lage en klubb med slemme simmer som liker å slåss, men som bare er aggressive mot medlemmer av andre klubber? Ikke noe problem!
Klubbene kan ha 10 regler (5 regler for ting medlemmene skal gjøre, og 5 regler for det de ikke skal gjøre). Vi vurderer fremdeles å justere dette tallet, men jeg tror vi har funnet en bra balanse. Hvis simmene hadde 20 ting de prøvde å gjøre, hadde det ikke vært mulig å skjønne at de gjorde noe unikt. Da hadde de bare virket som … vanlige simmer. Med et moderat antall mulige ting de kan gjøre og ikke gjøre, kan du lage unike klubber der simmene gjør ting som skiller seg ut og er interessante.
Dine klubber, dine regler
Vi vil at spillerne skal lage klubber for alt de liker å gjøre i spillet. Vi vil at det skal være mulig å lage alt fra en kreativ klubb som liker å male eller holde på med musikk, til en klubb som liker å gjøre folk tjenester og som stadig vekk kommer hjem til folk og fikser ting og gjør rent. Du kan lage en hvilken som helst klubb som passer spillestilen din, og du kan spille akkurat som du vil – vi er i hvert fall overbevist om at du får endeløse variasjonsmuligheter her.
Takk for oppmerksomheten! Det er viktig for oss å fortelle om klubbene, og vi gleder oss til å fortelle dere enda mer om dem når vi nærmer oss lansering av The Sims 4 Gøy med gjengen i november!