Bak lukkede dører – EN KORTFATTET HISTORIE OM THE SIMS
Bli med når vi inviterer til et kortfattet historiesammendrag om en av de mest populære spillseriene som spillere fra hele verden kjenner og elsker.
I 1991 opplevde Will Wright, skaperen av SimCity, et større uhell under den store skogbrannen i Oakland. Etter å ha mistet hjemmet sitt i brannen måtte han kartlegge både materialle tap og behov. På grunn av sin lidenskap for arkitektur, begynte Wright å utvikle et konsept for et spill hvor spilleren kunne simulere daglige aktiviteter og bygge et hjem fra bunnen av.
Dette var konseptet som utviklet seg til å bli til The Sims. Dermed, for atten år siden, den 4. februar 2000, ble spillet lansert på PC. Med en målgruppe på alt av kjønn og aldre, gav spillets ikke-målrettede og åpne spillopplevelse spillere friheten til å sette sine egne mål og avgjøre simmenes skjebne, mens det fungerte som frontløper for en helt ny spillsjanger.
I The Sims får spillere lage sine egne simmer, utvikle personlighetene, ferdighetene og utseendet deres og lede dem gjennom forhold og karrierer – for både godt og vondt, i tillegg til å bygge nabolagene deres og dele historiene de forteller med resten av verden.
Denne typoen sandkassespilling betyr at spillere kan gjøre som de vil, så lenge de tar seg av simmenes åtte grunnleggende behov: Sult, Energi, Komfort, Moro, Hygiene, Sosial, Blære og Omgivelse. Om du ikke lykkes, kan dette medføre depresjoner og til og med dødsfall …
The Sims var ett av de første spillene til å inkludere forhold mellom samme kjønn. I dette spillet kunne partnere av samme kjønn flytte inn sammen, noe serien bygde videre på i fremtidige titler.
Serien hadde også sin egen fiktive valuta – Simoleoner (§). Spilleren mottok først et budsjett på 20 000 § til å kjøpe et ferdiglaget hus med eller kjøpe en tomt og bygge hus fra bunnen av på i Byggemodus. Når det ferdiglagde eller selvbygde huset er klart, er det på tide å møblere det i Kjøpemodus, med et utvalg av over 150 forskjellige gjenstander i spillet.
Det var utvidelsespakkene som sørget for at simmene ble satt i flere og flere vanvittige situasjoner, med alt fra å få en satellitt i hodet til besøk fra det ytre rom!
Noe annet som var unikt ved spillet, var det fiktive språket – Simsk; som gav ekstra dybde til samspillet mellom spillopplevelsen og lyden i spillet.
Ettersom suksessen til The Sims vokste, gjorde også etterspørselen etter mer innhold det, og hele seks måneder senere, i august 2000, lanserte Maxis den førtse utvidelsespakken The Sims: Livin’ It Up.
Det var utvidelsespakkene som sørget for at simmene ble satt i flere og flere vanvittige situasjoner, med alt fra kakerlakkinfesteringer til kidnapping av romvesen, og introduserte favoritter som Sunny, den tragiske klovnen og Mannen med Ljåen.
Flere pakker ble utgitt – The Sims: House Party, The Sims: Hot Date, The Sims: On Holiday, The Sims: Unleashed, The Sims: Superstar og The Sims: Makin’ Magic utvidet spillopplevelsen med nye gjenstander, funksjoner, ekstra nabolag og ting å gjøre.
I 2004 ble den utrolige oppfølgeren til det best-selgende PC-spillet noensinne, The Sims, lansert. I The Sims 2 står spilleren i regi for simmenes livsstid og deres forsøk på å oppnå sine mål i livet. Valget mellom å utvikle en slagplan for deres sosiale liv, karriere og veien til storhet, eller muligheten til å la dem leve et liv i fullstendig kaos, gav spillopplevelsen mye dybde.
Rotete/Ryddig, Sjenert/Utadvent, Lat/Aktiv, Slem/Snill, Seriøs/Leken forble det samme som i The Sims for personlighetstypene, men simmene hadde nå også ambisjoner som Rikdom, Popularitet, Kunnskap, Romantikk og Kreativitet, sammen med 200 ønsker som gav spilleren sjansen til å oppnå ubegrenset suksess eller fullstendig mislykkelse.
14 unike steder, inkludert Hyggenes og Snålfoss, over 400 bygninger og designvalg, 350 nye gjenstander og 10 000 tilgjengelige motevalg utgjorde ryggraden til den gripende spillopplevelsen, samt nyintroduserte Frispill- og Historiemodus.
(Kilde: http://www.vgchartz.com/)
Akkurat som sin forgjenger, fikk The Sims 2 mange utvidelsespakker, som bl.a. The Sims 2: Byliv i tillegg til en rekke nye Stæsjpakker. Disse mindre pakkene, som bl.a. The Sims 2: Glitter og Glam Stæsj, la til artige nye gjenstnader og mote uten å endringer på spillets hovedfunksjoner.
I juni 2009 kom det neste spillet i serien på hyllene. Med et stort fellesskap som fortsetter å samle seg rundt denne utgaven til dags dato. The Sims 3 byr på et bredere spektrum av spillvariasjon, muligheter til å lage ting og uforventede øyeblikk med overraskelser og ugagn enn aldri før.
Ønsker-systemet i spillet, akkurat som Ønskene i The Sims 2, hadde et bredt spektrum av forespørsler om ting som kunne gjøre simmene lykkelige, samt fungerte som måter å jobbe mot deres kort- og langsiktige mål og belønninger.
Enkelte ganger trengte simmene riktig nok nye omgivelser – enten i form av eksotiske steder, rike på eventyr, i med The Sims 3: Reisefeber eller kanskje noe litt mer tilfeldig, som å hoppe gjennom en tidsportal til en verden hundrevis av år inn i fremtiden, med The Sims 3: Inn i Fremtiden.
Andre populære tillegg til The Sims 3 kom med områder fulle av nye opplevelser. Populære Dragon Valley lot spillere utforske en helt ny mytologisk verden, full av fargefulle alviske simmer og et sted hvor babydrager ble holdt som kjæledyr.
Da Maxis begynte å planlegge det neste spillet i serien, lyttet utviklerteamet nøye til sine dedikerte fans for å utforme sin visjon for The Sims 4, slik at spillere kunne lage nye simmer med store personligheter og unike utseender og, til sist, spille med livet.
Tro til denne visjonen, ble nye følelser, personlighetstrekk, adferder og samhandlinger utviklet sammen med at spillets teknologiske fundament fikk en grundig overhaling.
Denne oppgraderingen medførte en helt ny kunstig intelligens, verktøy for lydplassering, bevegelseslogikk, planleggingsintelligens og mye mer, slik at spillet generelt gir en rikere opplevelse i spillets kjernefunksjoner – det responsive og intuitive simskaper-verktøyet, det intelligente animasjonsystemet, det nye følsomme spillsystemet og den kraftige og fleksible Byggemodusen.
Dette alene gav en helt ny intuitiv og artige måte å bygge nye funksjoner på, som justering av vegghøyde, dynamisk fundamentjustering og smarte vinduer.
For første gang i seriens historie, har Maxis også fjerne kjønnsbegrensninger. Dette har gjort det mulig å lage simmer med alle typer klær, fysikk, gange og tonelie – uavhengig av kjønn.
Et helt nytt Galleri gjør at spillere kan dele sine verk direkte via spillet eller bla gjennom andre spilleres skaperverk for å se hva The Sims-fellesskapet har å by på.
Ved å fortsette å lytte til The Sims-fellesskapet og fans, har Maxis fortsatt å utvikle noen av de beste opplevelsene fra tidligere spill og har for øyeblikket over 20 forskjellige nedlastbare tillegg, som f.eks. Vampyrer, hvor simmer bl.a. kan få overnaturlige egenskaper fra det skumle stedet Forgotten Hollow.
Per i dag har The Sims 4 hatt totalt 5 940 100 hunder, 3 395 250 katter, 5 129 700 småbarn og 494 500 490 simmer laget i simskaperen. Et totalt antall årnings, per i dag, på 456 732 830, beviser at fans av The Sims vet å holde på.
I årevis har Maxis jobbet med å lage Sims-spillene de føler spillere vil like og det har alltid handlet om de spesielle øyeblikkene hvor noe uforventet, trist, hysterisk morsomt eller fascinerende skjer.