Simmer i samspill: Alt om selvtillit
Det du trenger å vite om selvtillitsnivå-funksjonen fra utvidelsespakken Simmer i samspill!
Vi vet alle at det kan være vanskelig å vokse opp, og for de yngre simmene våre er det ikke annerledes!
Utvidelsespakken Simmer i samspill legger til en ny selvtillits-funksjon. Nå har alle simmene et selvtillitsnivå, og for de yngre simmene våre starter det på et nøytralt nivå. Over tid, mens de utvikler seg gjennom barndommen, kan selvtillitsnivået bli høyere eller lavere. Selvtillitsnivået simmene har som barn, kan også påvirke simmene senere i livet.
Men, frykt ikke! Denne guiden dekker alt du trenger å vite om den nye selvtillits-funksjonen. Under her er det en liten meny, som gjør at du kan hoppe til ulike deler av spilleguiden.
Innholdet i denne guiden:
- Det du trenger å vite om selvtillitsnivå-funksjonen fra utvidelsespakken Simmer i samspill!
- Hva er ett barns selvtillit?
- Hvordan vet jeg hvilket selvtillitsnivå barnesimmen min har?
- Barnas ulike selvtillitsnivåer
- Belønningstrekk og humørelementer
- Hvordan kan jeg administrere barnets selvtillit?
Hva er ett barns selvtillit?
Alle barnesimmer har et selvtillitsnivå. Selvtillit begynner på nøytralt nivå, men kan bli høyt eller lavt gjennom simmens barndom. Å ha høy eller lav selvtillit vil påvirke barnets humør, og virkningene kan ha en langvarig effekt på barnets selvfølelse gjennom livet.
Hvordan vet jeg hvilket selvtillitsnivå barnesimmen min har?
Et barns nåværende selvtillitsnivå vises som et midlertidig trekk i simologipanelet.
Barnas ulike selvtillitsnivåer
Barna kan oppleve tre forskjellige nivåer av selvtillit. Høy selvtillit, nøytral selvtillit og lav selvtillit.
Høy selvtillit: Simmer med høy selvtillit har lært seg å tro på seg selv. De blir lettere selvsikre, selv når de lærer av sine feil. Men de kan fortsatt bli såret av å få kritikk. Høy selvtillit blir til høy selvfølelse når simmen blir tenåring. |
Nøytral selvtillit: Simmer med nøytral selvtillit er fortsatt i ferd med å finne ut av hva de tenker om egne evner. De er lette å oppmuntre eller demotivere når de får bedre eller verre selvtillit. En sim med nøytral selvtillit får verken god eller dårlig selvfølelse når simmen blir tenåring. |
Lav selvtillit: Simmer med lav selvtillit har større risiko for å utvikle en frykt for å ikke være gode nok, de blir stresset når de blir mindre selvsikre, og de blir flaue når en omsorgsperson kritiserer dem. Støtte betyr alt for disse simmene. Hvis dette ikke takles, blir lav selvtillit til lav selvfølelse når simmen blir tenåring. |
Belønningstrekk og humørelementer
Når barnet blir tenåring får de 1 av 2 nye belønningstrekk! Ut ifra selvtilliten til barnet vil tenåringen enten får belønningstrekket høy selvfølelse eller lav selvfølelse.
Høy selvfølelse: Disse simmene blir ofte selvsikre, selv når de ikke klarer å tilegne seg ferdigheter eller lykkes på jobb. Det er også mindre sannsynlig at de utvikler en frykt for å mislykkes. |
Lav selvfølelse: Disse simmene blir anspente når de ikke klarer å tilegne seg ferdigheter, eller ikke lykkes i karrieren. De har også større risiko for å utvikle en frykt for å mislykkes. |
Du vil også legge merke til at avhengig av oppgaven eller interaksjonen som simmen din opplever, en rekke humørelementer. Disse kan variere avhengig av selvtillitsnivået deres og kan variere fra mer ubehagelige og pinlige humørelementer til mer positive og motiverende humørelementer for høyere selvtillitsnivåer.
Selv om dette bare er noen av de mange måtene du kan påvirke selvtillitsnivået på, er det også mange flere i spillet å oppdage!
Ikke glem at milepæler og ambisjoner også er en fin måte for å hjelpe simmene dine med øke selvtilliten.
Til syvende og sist kan du administrere selvtillitsnivået ditt ved å fullføre dagligdagse interaksjoner, milepæler, ambisjoner og mer uten engang å innse at du gjør det. Bare sørg for å holde et lite øye med selvtillitsnivået. Dette gjelder spesielt hvis du ønsker å oppnå en av de to belønningstrekkene som vi nevnte tidligere i denne spilleguiden.
Kilde: Simscommunity.
– Spillikoner er hentet fra spillkoden til The Sims 4 med programmet «S4PE», og er dekodet via en ekstern nettside. All norsk spillinformasjon er hentet fra spillet.