Skapelsen av San Sequoia
Designerne bak utvidelsespakken The Sims 4 Simmer i samspill snakker om inspirasjonen bak den familiefokuserte utvidelsen.
I vår over 35 år lange historie har Maxis kalt en rekke kontorer for hjem. Faktisk er vi nå et team spredd utover kontorer rundt i USA, Canada og Europa – og et stort antall kolleger jobber hjemmefra. Vårt opprinnelige hjem var i San Franciscos Bay Area, og mange av våre kolleger kaller fortsatt området for hjemme. Så da tiden var inne for å designe en setting for den nye utvidelsen til The Sims™ 4, trengte ikke designerne våre å se langt etter ideer.
«Da vi lagde Simmer i samspill, hentet vi inspirasjon fra hele Bay Area for å skape San Sequoia», sier kunstsjef Mike O’Connor. «Så steder som Ankerfestekaia, Gilberthagene og Håpedalen kommer til å være kjent for folk som bor her.»
«Og noen av de små hintene om bakgrunnshistorier i spillet refererer til andre områder nord i California», sier spilldesigner Rach Gilbert. «Det er deler inspirert av North Bay, South Bay … og jeg bare måtte ha frosker i Håpedalen, for bakgården min her blir til en froskesymfoni når det har regnet.»
KULTUR ER VIKTIG
Bay Area er definitivt et nydelig sted som tilbyr mye visuell variasjon, så det passer perfekt for spill som The Sims 4. Men områdets mangfold strekker seg langt utover det visuelle. Det er også et av de mest kulturelt mangfoldige områdene i USA. Så da de designet Simmer i samspill – en utvidelsespakke som handler om familier – sørget teamet for at spillet også reflekterte dette.
«Vi visste at vi ønsket at denne verden skulle være en smeltedigel, akkurat som Bay Area», sier medvirkende produsent Morgan Henry. «Og vi vet at familie ikke alltid betyr det samme for alle. Så vi har lagt inn mye tid og omtanke i inkludering og mangfold for de forhåndslagde simmene våre, helt fra øyeblikket designteamet begynte å konseptualisere dem.»
«Og siden denne pakken fokuserer på familieøyeblikk og -milepæler», sier Mike, «ønsket vi at så mange spillere som mulig skulle kunne gjenskape hvordan de ser sine egne familier feire disse hendelsene.»
Dette arbeidet for inkludering er en av Maxis’ kjerneverdier, så det er derfor svært viktig for teamet å tilnærme seg kulturelle emner på autentisk og respektfullt vis. Ved å gjøre dette sørger designerne for å se hinsides sine egne erfaringer. «Vi tar oss tid med alle prosjektene våre til å samarbeide med konsulenter som kan gi oss tilbakemeldinger på designene våre mens vi jobber med dem», sier Rach. «Målet er å sikre at vi kan representere noe ekte innenfor spillets rammer.»
«Så for denne pakken spesifikt», sier Morgan, «etter at vi hadde en røff idé om hvem simmene våre var og hvordan de så ut, jobbet vi med konsulenter for å sikre at vi var autentiske og respektfulle med tanke på alle aspektene til disse simmene – fra utseendene til historiene deres.»
«Og for klærne og gjenstandene designet vi en rekke mønstre for å fremkalle det bredeste spekteret av kulturer mulig», sier Mike. «Enkelte eiendeler har en subtil tilnærming. En sofa eller et teppe har kanskje noen utvalgte flerkulturelle mønstre inspirert av kulturer fra virkeligheten, men de er abstrakte – slik at de føles autentiske samtidig som de viser respekt. Andre, som noen av klærne eller veggkunsten, hadde litt mer plass til ekstra mønstre. Vi håper at spillerne kan lage en scene der teppet, sofaen, kunsten, klærne osv. bidrar til noe de mener representerer den ekte familien sin.»
MODERNE FAMILIER
Simmer i samspill byr også på mangfold utover det kulturelle, med visuelle elementer for å feire en rekke aldersgrupper og kroppstyper. «I simskaperen gleder jeg meg mest over de nye huddetaljene vi har lagt til», sier Morgan. «I tillegg til storkbittene, strekkmerkene og keisersnittet som samtidig kommer til grunnspillet, har Simmer i samspill en rekke nye fregner og føflekker som jeg tror får figurene til å føles autentiske. Jeg liker også mangfoldet av ressurser som er tilgjengelige for de ulike aldersgruppene – fra det eldrevennlige skautet til små godterismykker og armbånd til barn.»
Disse tilleggene for både grunnspillet og utvidelsespakken Simmer i samspill gir også mer dybde for de yngre simmene dine, blant annet særegenheter for spedbarn og småbarn, samt nye måter for simmer av alle aldre å samhandle på. Vi har også introdusert en helt ny måte å utvide familien din i spillet på, med tillegget av vitenskapsbabyer, som gjør det mulig for simmene å formere seg enten de er i et romantisk forhold eller ikke!
«Vi ønsket å vise fram et stort utvalg personligheter og familiedynamikker», sier Rach, «og vi ønsket å vise følsomhet. Det betydde mye for meg å få figurene våre til å føles i det minste litt som et stykke av noen av Bay Area-samfunnene jeg kjenner til.»
Denne forpliktelsen til å reflektere områdets store mangfold er viktig, men det er også del av hverdagen i Maxis. Autentisitet og inkludering er tross alt noen av studioets kjerneverdier – ikke bare i spill, men i den daglige arbeidsopplevelsen til hele teamet. Hvis du vil være en del av denne felles opplevelsen, kan du ta en titt på Maxis’ karriereside, som inkluderer hjemmekontor- og kontormuligheter over hele verden. Hvem vet, kanskje du finner en ny familie.